tomi

3 syytä miksi et harjoittele ja miten voit muuttaa ajatuksiasi.

Salilla ja salin ulkopuolella kuulen aika paljon ja monenlaisia tarinoita siitä, miksi ei ole päässyt harjoittelemaan tai liikkumaan. Liikkuminen lisää hyvinvointia, kasvattaa energiaa ja sillä on paljon erilaisia terveysvaikutuksia. Tiedosta se ei ole kiinni, koska kaikkihan tietävät nuo asiat.

Liikunta saattaa joskus vain kadota arjen kiireiden keskelle ja niin meinasi käydä itsellenekin, kun huomasin pari vuotta sitten selitteleväni kaikenlaisia syitä miksi ei ole oikein ehtinyt treeneihin. Tilanne ei päässyt onneksi menemään liian huonoksi, kun tajusin tehdä korjausliikkeitä ajoissa.

Kaikilla meillä on erilainen tausta ja olemme erilaisissa elämäntilanteissa, mitkä vaikuttavat valintoihimmme ja arvoihimme. Ainoa kuitenkin kuka voi vaikuttaa ratkaisevasti omiin harjoituksiisi – on sinä itse.

3 syytä miksi et harjoittele:

Kirjoitin alle 3 melko yleistä syytä, mitä kuulen usein. Kerroin vaihtoehtoisia malleja ajatella asiaa, mitkä voivat auttamaan löytämään ratkaisuja liikunnan lisäämiseen arkeen.

1. Minulla ei ole aikaa

Ratkaisu: Sinulla on paljon aikaa käytössäsi. Käytä se tarkoituksenmukaisesti. Meillä on taipumus täyttää elämä kaikenlaisilla asioilla, mitkä eivät ole kovin tarpeellisia. Jos haluat harjoitella, niin aseta se omissa prioriteeteissasi korkealle. Kun tiedät asian olevan itsellesi tärkeä niin kiireisessä arjessa valintojen tekeminen on paljon helpompaa.

Yksi helppo tapa, on asettaa kalenteriin harjoituksille sopivat ajankohdat. Lisäkannustimeksi voit vielä sopiva ystäväsi kanssa yhteisen ajan, joten siitä tulee pidettyä helpommin kiinni.

2. Kaikki on just nyt tosi hyvin, katsotaan myöhemmin.

Ratkaisu: Mieti millaisen tulevaisuuden haluat? Tee pieni aikamatka itsesi kanssa. Kuvittele itsesi 10-vuoden päähän. Miltä elämäsi näyttää, jos et ole tehnyt harjoituksia tai harrastanut liikuntaa. Sen jälkeen kuvittele, miltä elämäsi näyttää, jos olisitkin hyvässä kunnossa. Se mitä teet tänään, muokkaa tulevaisuuttasi ja se mitä toistat päivittäin vaikuttaa vielä enemmän.

3. Minulla ei ole motivaatiota

Ratkaisu: Mieti syvempiä arvoja liikkumiselle? Monesti motivaatio tulee jostain ulkopuolelta. Pitäisi liikkua, ulkonäköpaineet jne. Näin liikunta jää usein hetkelliseksi purskeeksi ja jos tulee jotain pieniä esteitä niin se sivuutetaan helposti. Sisäinen motivaatio taas kantaa paljon pidemmälle. Kokeile löytää itsellesi syvällisempiä näkökulmia liikuntaan. Mikä minulle on tärkeää ja mitä arvostat elämässä? Millä tavalla liikkuminen voi tukea henkilökohtaisia arvostamiasi asioita? Muista kuitenkin, että harjoittelun on tärkeä olla hauskaa, älä ikinä suhtaudu siihen liian vakavasti.


Toivottavasti näistä on apua liikunnallisen elämäntavan löytämisessä. Jaa myös omat parhaat vinkkisi, miten olet löytänyt liikunnan ilon?

Leave A Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *